Wspieramy działalność chóralną
  • Language / язык
 
Kraj: Poland
Data rozpoczęcia: 2009-10-09
Dostępne tłumaczenia:

śpiewnik Piotra Pałki

śpiewnik Piotra Pałki
Nakładem wydawnictwa InAltum ukazał się śpiewnik Missa in Basilica cracoviensi sancti Francisci krakowskiego kompozytora Piotra Pałki. Utwór, poświęcony bazylice pw. św. Franciszka, powstał w 2005 roku na zamówienie krakowskich franciszkanów.

Missa in Basilica cracoviensis sancti Francisci Piotra Pałki składa się z dziewięciu ogniw przeznaczonych na chór mieszany a cappella. W skład cyklu wchodzą: Kyrie, Gloria, Sanctus & Benedictus, Agnus Dei, a także elementy, które mogą służyć jako pieśni wykonywane podczas liturgii jak Introit (pieśń na wejście), Alleluja wraz z aklamacją, Offertorium (pieśń na ofiarowanie) Magnificat (pieśń na uwielbienie lub komunię) oraz Benedicat (śpiew który można wykorzystać po błogosławieństwie końcowym).
W tym rozbudowanym cyklu mszalnym kompozytor prezentuje nam zdecydowanie nowe oblicze. Jego poszukiwania skupiają się wyraźnie na trzynastowiecznym śpiewie menzuralnym. Kompozytor chętnie posługuje się trójgłosem, harmonią nawiązującą do skal modalnych i współbrzmieniami kwartowo-kwintowym, co nadaje całemu cyklowi jednolite, surowe brzmienie. Kompozytor dołącza jeszcze do powyższych elementów odważny i właściwy sobie język współczesnej harmoniki. Harmonicznym „podpisem” kompozytora swą częste alteracje akordów, które w połączeniu z kwartowo-kwintowym burdonem tworzą szorstkie współbrzmienie trytonu, aby potem na nowo powrócić do przypominających modalne współbrzmienia kwint i kwart czystych (Kyrie, Alleluja, Agnus Dei). By jeszcze bardziej zintegrować cykl kompozytor wprowadza melodykę właściwą trzynastowiecznym włoskim pieśniom ludowym (Introit, Gloria, Sanctus) oraz pieśniom pielgrzymów (Offertorium), a także stylizację melodyczną przypominającą monodię chorałową (Kyrie, Alleluja, Agnus Dei). Cechą integrującą utwór jest także wprowadzanie kontrastów brzmieniowych. Kompozytor prezentuje jakiś motyw w surowym trójgłosowym opracowaniu, by zaraz potem pokazać go w kunsztownym opracowaniu czterogłosowym... (z recenzji br. Jakuba Grzywy OP)


Kompozytor zainspirowany tekstami Biedaczyny z Asyżu wprowadza w utworze melodykę właściwą trzynastowiecznym włoskim pieśniom ludowym i stylizację na monodię chorałową. Dzieło ma jednolite, surowe brzmienie.
Śpiewnik stanowi pierwszą cześć serii wydawniczej pt. Śpiewajcie Panu Pieśń Nową. W kolejnych tomach znajdą się śpiewy liturgiczne przeznaczone na różne okresy roku liturgicznego. W przygotowaniu są już kolędy i pastorałki.

Do obecngo wydania dołączona jest płyta CD, na której utwór wykonuje chór Voce Angeli pod dyrekcją kompozytora.

Zobacz także


Komentarze

Choralnet.org · Rejestracja24 - internetowa rejestracja pacjentów · projektowanie stron www · hosting: niebieski.net ·