Wspieramy działalność chóralną
  • Language / язык
 
Kraj: Poland
Data rozpoczęcia: 2015-03-06
Dostępne tłumaczenia:

Barbara Kanold "Z batutą i Cappellą"

Barbara Kanold
"Cappella Gedanensis" to gdański zespół wokalno – instrumentalny, który podbił serca wielbicieli muzyki poważnej w kraju i za granicą. Od ponad 30 lat opiekę nad nim sprawuje profesor Alina Kowalska-Pińczak. Opisaniem jej życia zajęła się Barbara Kanold,

Założony w 1981 roku przez pięciu wokalistów, z czasem stał się muzyczną ozdobą wszystkich ważniejszych uroczystości nad Motławą. Cappella Gedanensis – gdański zespół wokalno – instrumentalny, który podbił serca wielbicieli muzyki poważnej w kraju i za granicą. Jego siłą stał się wszechstronny repertuar, nawiązujący zarówno do muzyki dawnej – renesansu i baroku, jak i współczesnej. Oratoria i kantaty Bacha, Mozarta czy Schuberta, muzyka świecka i sakralna to tylko próbka możliwości Cappelli. Nad wszystkim od ponad 30 lat czuwa jej założycielka, profesor Alina Kowalska-Pińczak. Człowiek, dosłownie i w przenośni, orkiestra: dyrygent, wykładowca Akademii Muzycznej, profesor nauk muzycznych. Laureatka wielu prestiżowych nagród m. in. Medalu Komisji Edukacji Narodowej i medalu Zasłużony kulturze – Gloria Artis. Opisaniem jej życia zajęła się Barbara Kanold, a efektem jest książka Z batutą i Cappellą (Wydawnictwo Oskar). To kolejna odsłona cyklu Znani Gdańszczanie – wywiadów-rzek z wybitnymi przedstawicielami nadmotławskiego grodu. Tym razem autorka podąża w podróż, której ślady wyznaczają soprany, alty i basy…
Link do książki - http://maszoperia.org/home/1504-z-batuta-i-capella.html
Informacja o autorze: Barbara Kanold – choć pochodzi z Wielkopolski, za swoje miejsce na ziemi uznaje Gdańsk. Dziennikarka, publicystka, recenzentka telewizyjna i teatralna. Związana ze szkolnictwem artystycznym – pełniła funkcję wicedyrektora Państwowej Szkoły Baletowej. Współpracowała także z Danutą Baduszkową jako kierownik literacki Teatru Muzycznego w Gdyni. Jest autorką cyklu Znani Gdańszczanie, w swoim dorobku ma rozmowy ze Stanisławem Michalskim, Andrzejem Perepeczko, Andrzejem Januszajtisem i arcybiskupem Tadeuszem Gocłowskim.
Fragment tekstu – Moją rolą jest przede wszystkim zespolenie wokalistów z instrumentalistami w jedną całość. Staram się wypracować wspólne szczegóły interpretacyjne, każdy z muzyków notuje w partyturze wszystkie moje uwagi. Żartujemy, że ołówek i gumka  stanowią podstawowe narzędzia ich pracy, jest w tym dużo prawdy. […] Początkowo śpiewałam z zespołem wokalnym, a „dyrygowałam” nutami, które trzymałam w ręku. Wykonawcy  patrzyli na mnie kątem oka, nie było to za ładne, a ja musiałam się uczyć podwójnej roli. Takie dyrygowanie, od środka, zawsze może stwarzać niespodzianki, może nie być dla artystów zrozumiałe. Zdecydowałam więc, nie bez zgody zespołu, odłożyć dawne obostrzenia i dla osiągnięcia lepszego efektu wybrałam dyrygowanie  klasyczne, stojąc twarzą do muzyków.
 



Komentarze

Choralnet.org · Rejestracja24 - internetowa rejestracja pacjentów · projektowanie stron www · hosting: niebieski.net ·