Wspieramy działalność chóralną
  • Language / язык
 
Kraj: Poland
Data rozpoczęcia: 2014-09-11
Dostępne tłumaczenia:

Relacja z Międzynarodowego Festiwalu Chórów Chłopięcych

Wraz z końcem sierpnia zakończył się w Poznaniu XI Międzynarodowy Festiwal Chórów Chłopięcych. Festiwal ten to inicjatywa kulturalna Poznańskiego Chóru Chłopięcego — zespołu, którego tradycje sięgają aż lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia.

W 1967 roku Jerzy Kurczewski, założyciel i ówczesny dyrektor artystyczny chóru, zorganizował pierwsze Międzynarodowe Spotkania Chórów Chłopięcych. Spotkania te kontynuowano w latach późniejszych, w nieregularnych odstępach czasowych.

Od 1983 roku impreza funkcjonuje pod nową nazwą — jako Międzynarodowy Festiwal Chórów Chłopięcych. W roku 2008 tradycję festiwalu podjął Jacek Sykulski, obecny dyrygent i dyrektor Poznańskiego Chóru Chłopięcego.

Podczas tegorocznej edycji publiczność wysłuchała aż ośmiu różnych chórów, z czego pięć przyjechała z krajów bezpośrednio z Polską sąsiadujących — z Niemiec (chóry z Dortmundu, Gütersloh i Hanoweru), Litwy (Ąžuoliukas z Wilna) oraz z Łotwy (katedralny chór z Rygi).

Egzotyczną atrakcję festiwalu zapewnił niewątpliwie chór z Taipei. Poznań reprezentowały dwa zespoły: Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki” oraz gospodarz festiwalu — Poznański Chór Chłopięcy. Gościnnie wystąpili także Chór Dziewczęcy Poznańskiej Szkoły Chóralnej oraz zespół wokalny Artis Sonus.

O atrakcyjności imprezy stanowiły nie tylko znakomite zespoły, ale też niezmiernie interesujący przekrój repertuaru. Organizatorzy odeszli nieco od konwencji koncertów a capella, proponując słuchaczom także koncerty z różnorodną muzyką wokalno-instrumentalną.

Ciekawym pomysłem okazała się fuzja z trwającym równolegle festiwalem Akademia Gitary. Te dwa, zdawać by się mogło odległe, światy połączyło wykonanie Romancero gitano włoskiego twórcy Mario Castelnuovo-Tedesco. Litewskiemu chórowi Ąžuoliukas akompaniował dyrektor artystyczny Akademii Gitary Łukasz Kuropaczewski.

Królewska Muzyka Londyńskiej Kapeli Dworskiej to z kolei koncert, podczas którego zabrzmiały dzieła angielskich kompozytorów renesansu i baroku, takich jak Tallis, Blow czy Purcell. Z Hanowerskim Chórem Chłopięcym zagrała festiwalowa orkiestra barokowa. Koncert zwieńczyło majestatyczne Utrecht Te Deum Händla, wykonane przez połączone chóry z Hanoweru i Poznański Chór Chłopięcy.

Koncertem o szczególnym wymiarze kulturalnym i historycznym była kantata Ralfa Gawlicka Kinderkreuzzug do słów Bertolda Brechta. Utwór ten zainspirowany został losami dzieci podczas II wojny światowej. Połączone siły chórów z Dortmudnu, Gütersloh i Poznańskiego Chóru Chłopięcego wykonały tę przejmującą kompozycję z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego złożonego z muzyków Sinfonietty Polonia.

Poza takimi dużymi wydarzeniami muzycznymi podczas festiwalu można było też usłyszeć indywidualne prezentacje poszczególnych chórów.

Koncerty odbywały się przede wszystkim w kościołach na terenie całego Poznania, ale także w mniejszych miejscowościach Wielkopolski.



Komentarze

Choralnet.org · Rejestracja24 - internetowa rejestracja pacjentów · projektowanie stron www · hosting: niebieski.net ·