Collegium Vocale Bydgoszcz
Kraj | Poland | |
---|---|---|
Miasto | Bydgoszcz | |
Kod | ||
Adres | ||
Telefon | ||
Skype | ||
WWW | https://www.youtube.com/user/CVBydgoszcz | |
Typ chóru | zespół wokalny | |
Grupa wiekowa | dorośli | |
Istnieje od | 1992 | |
Języki komunikacji | English, Polish, | |
Wpisano | 2008-09-22 | |
Zaktualizowano | 2023-11-23 | |
Moderator |
Justyna Dziuma Michal Zielinski |
|
Profesjonalny | tak | |
|
Dyrygent
Michał ZielińskiDni, godziny i miejsce prób chóru
nie dotyczyOsiągnięcia
Zespół zrealizował 233 koncerty oraz dodatkowo kilkadziesiąt występów okolicznościowych, charytatywnych (w domach opieki społecznej, domach dziecka, bydgoskim ośrodku dla niewidomych, szpitalu onkologicznym), a także kilkadziesiąt umuzykalniających audycji dla dzieci i młodzieży organizowanych przez Filharmonię Pomorską, Filharmonię Białostocką oraz Mazowiecki Instytut Kultury. Do najbardziej prestiżowych prezentacji należy zaliczyć: koncert inaugurujący V Międzynarodową Letnią Akademię Muzyki Dawnej w Wilanowie (1996), koncerty w ramach Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie (1993, 1994, 2004, 2007), koncerty w ramach bydgoskiego festiwalu Musica Antiqua Europae Orientalis (1992, 2003), udział w widowisku plenerowym „Jezusa Judasz przedał” podczas IV Festiwalu „Misteria Paschalia” w Krakowie (2007), koncerty w warszawskim Teatrze Wielkim (2008) i Muzeum Narodowym (2014) oraz szereg występów w ramach festiwali m.in. w Brzegu Dolnym, Bydgoszczy, Bytomiu, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Sandomierzu, Słupsku, Szamotułach, Wrocławiu, Zielonej Górze.Collegium Vocale reprezentowało bydgoskie środowisko muzyczne także poza granicami kraju: w Kopenhadze (1992), Mińsku (1993), Hamburgu (1993), Berlinie (1995), Landau in der Pfalz (2008), Florencji (2012), Rzymie (2012), serbskim Kragujewcu (2015), oraz dwukrotnie w Szwecji (1995 – Glömminge, Köping, Mörbylanga; 1996 – Herrgarden, Kalmar, Oskarshamn, Alvesta, Emmaboda).
Dyskografia zespołu obejmuje dwanaście studyjnych albumów (w tym dwa maxi single). Pierwsze dwa opublikowało wydawnictwo DUX, a pozostałe zostały zrealizowane we własnym zakresie przy wsparciu finansowym Biura Kultury Bydgoskiej i Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu. Debiutancka płyta z pieśniami, psalmami i motetami Wacława z Szamotuł oraz Missa paschalis Marcina Leopolity nie tylko zyskała przychylne recenzje w „Ruchu Muzycznym” i „Goldberg Magazine”, ale także przyniosła zespołowi nagrodę Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2001”. Płyta ze staropolskimi pieśniami pasyjnymi (nagrana wspólnie z Ars Nova, Mariuszem Geblem i Teresą Budzisz-Krzyżanowską) spotkała się z pozytywnym oddźwiękiem w „Ruchu Muzycznym”, „Hi-Fi i Muzyka”, „Classics Today” oraz była nominowana do nagrody „Fryderyk 2004”.
Repertuar
Zespół przygotował i zaprezentował na koncertach: pięć cyklów mszalnych (Messe de Nostre Dame Guillaume’a de Machaut, Missa paschalis Marcina Leopolity, Missa pulcherrima Bartłomieja Pękiela, Missa Pange lingua Josquina Desprez i Missa super cantiones profanae Michała z Bydgoszczy), kilkadziesiąt motetów twórców polskich i franko-flamandzkich (m.in. Szamotulczyka, Lwowczyka, Gorczyckiego, Josquina, Lassusa, Palestriny, Gomberta), liczne hymny, pieśni religijne, psalmy, staropolskie i tradycyjne kolędy oraz przeszło 100 madrygałów, chansons, frottoli i villancicos (m.in. Dowlanda, Jannequina, Sermisy’ego, Arcadelta, Senfla, Hasslera, Enciny, Flechy, Josquina, Lassusa, Willaerta, Sandrina, Certona, Passereau).Partnerzy
Collegium Vocale współpracowało z aktorami: Teresą Budzisz-Krzyżanowską, Marianem Czerskim, Stanisławem Górką, Romanem Gramzińskim, Alicją Mozgą, Wojciechem Siemionem; wokalistami: Mariuszem Geblem, Błażejem Grekiem, Wandą Laddy, Arturem Stefanowiczem, Michałem Straszewskim; lutnistami: Henrykiem Kasperczakiem, Magdaleną Tomsińską; pianistami: Jerzym Derflem, Krzysztofem Herdzinem, Włodkiem Pawlikiem; organistą Radosławem Marcem, flecistką Julią Obrębowską, gambistą Marcinem Zalewskim, artystką folkową Marią Pomianowską oraz zespołami instrumentalnymi: Ars Nova, Canor Anticus, Capella Bydgostiensis, Kwartetem Pomorskim, Trombastic, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Kameralistami Filharmonii Lubelskiej; i chórami: Alla Camera, Cantilena, Chórem Politechniki Lubelskiej oraz Pueri Cantores Wratislavienses.Członkowie
Aby przeglądać wszystkie zasoby Chórtowni lub dodawać swoje wpisy, musisz się zalogować. Jeżeli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się!
Logowanie:
Lokalizacja
Komentarze
Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszam do zapoznania się z ilustrowaną biografią zespołu Collegium Vocale Bydgoszcz, zatytułowaną "Odrodzony renesans". Relacjonowanie co ważniejszych projektów koncertowych i nagraniowych zostało wzbogacone o liczne dygresje, uzupełnienia oraz fragmenty recenzji. Dzięki temu wyłania się pełniejszy obraz Zespołu, a czytelnik może zapoznać się m.in. z kulisami pracy, preferencjami estetycznymi, problemami wykonawczymi. Autor przybliżył także sylwetki artystów i zespołów współpracujących z Collegium Vocale.
Wersja cyfrowa książki została opracowana w dwóch formatach:
PDF
https://drive.google.com/file/d/1noc6A5P_1y2ulHl0b6sKwQudQZdFk3Fo/view?usp=share_link
ePUB
https://drive.google.com/file/d/1wuhcNdVbt6NU40HB5qv9balpzOmZgvq6/view?usp=share_link
Autor: Michał Zieliński, Data : 2023-11-23 13:55