XXV Festiwal „Pieśń naszych korzeni" w Jarosławiu
25th Early Music Festival "Song of Our Roots"
Data rozpoczęcia | 2017-08-20 | |
---|---|---|
Data zakończenia | 2017-08-27 | |
Kraj, Miasto | Poland, Jarosław | |
Adres | ul. Rynek 14, 37-500 Jarosław | |
WWW | http://festiwal.jaroslaw.pl/ | |
Wpisano | 2017-08-18 przez Anna Dudek |
Opis
*KONTR*REFORMACJA*
20-27 sierpnia 2017
„Pieśń Naszych Korzeni” to odbywający się corocznie w Jarosławiu, cieszący się dużym uznaniem publiczności i krytyków, festiwal muzyki dawnej i tradycyjnej. Mają tutaj miejsce nie tylko koncertowe prezentacje światowych trendów w tych nurtach,
w wykonaniu znakomitych artystów, przedstawicieli różnych kultur, ale także muzyczne eksperymenty, prawykonania, premiery,
a muzyka dawna jest tutaj traktowana także jako pole odkryć i współczesnej, artystycznej kreacji. Specyficzna formuła wspólnych działań artystów i uczestników zachęca do aktywnego, a nie tylko konsumpcyjnego, uczestnictwa w kulturze. Odbywają się tutaj spotkania, debaty, seminaria, otwarte próby, panele dyskusyjne, warsztaty. Prezentacje koncertowe zatem, służące popularyzacji i zachowaniu dziedzictwa kultury muzycznej, stanowią też punkt wyjścia do działań praktycznych, odbywających się przy intensywnym udziale publiczności, czynnie włączającej się w podejmowane działania.
Zamiarem tegorocznej edycji Festiwalu jest przyjrzenie się kulturowym, a szczególnie muzycznym, skutkom i rezultatom mającego miejsce 500 lat temu rozłamu, jaki dokonał się w Kościele zachodnim. Wywodząc się z tej samej tradycji liturgicznej, dwie konfesje stopniowo oddalały się od siebie i wykształciły swoiste formy muzyczne i literackie, jak również specyficzne formy edukacyjne i propagandowe, w których ważną rolę odgrywała muzyka. Formy te często eksponowały ideowe różnice, jak na przykład stosunek do języków narodowych, funkcję zgromadzenia, ludu, czy udział i sposób użycia instrumentów (ze szczególną rolą organów). Muzyka stanowiła często oręż w wyznaniowych sporach: przenosiła treści wiary, dostarczała teologicznej egzegezy, wspierając sporne kwestie, ukazywała triumfalistyczny splendor, wyrażała też ludową pobożność. Formy muzyczne wypływały z odziedziczonych po średniowieczu tradycji, stanowiąc jednocześnie odpowiedź na zapotrzebowanie ideowe.
Festiwal zainauguruje w niedzielę obecny w jego początkach Taivo Niitvägi i jego Linnamuusikud, który powraca po latach na jubileuszową edycję. Na program koncertu złożą się tradycyjne pieśni z różnych stron Estonii oparte na tekstach chorałów luterańskich i melodiach katolickiego okresu przedreformacyjnego.
Wielki przyjaciel Festiwalu Michael Pospíšil, wraz ze swym kobiecym konsortem :||:RITORNELLO:||: ((:FRAUCIMOR:)) zaprezentuje cykl mistycznych pieśni „Trutznachtigal / Zdoro-Slavíček" niemieckiego jezuity Friedricha Spee, przełożony na język czeski przez Felixa Kadlinskiego.
Monumentalna msza na jubileusz Reformacji z 1617 roku wykonana zostanie przez Musica Fiata oraz La Capella Ducale pod dyrekcją Rolanda Wilsona.
Kompozycje Diego Ortiza opublikował w 1565 roku w Wenecji Antonio Gardano. Podczas koncertu La Bilancetta (pod dyrekcją Ladislava Horký), będącego rekonstrukcją nieszporów, usłyszymy tylko niewielką część utworów zawartych w zbiorze „Didaci Ortiz Toletani [...] Musices Liber primus Hymnos, Magnificas, Salves, Motecta, Psalmos, aliaque diversa cantica complectens" - całość obejmuje 66 utworów.
Msza 'O Gloriosa Domina', na którą złożą się utwory Marcina Mielczewskiego, Adama Michny i Albericha Mazaka rozbrzmi dzięki połączonym siłom czesko-niemiecko-polskim.
Polskie, litewskie i niemieckie pieśni czasu Reformacji przybliżą nam długoletni przyjaciele Festiwalu, Maria Skiba i Frank Pschichholz wraz ze swym The Schoole of Night.
Siódmego dnia Festiwalu Schola Teatru Węgajty wykona wraz z Marcinem Abijskim bizantyjskie oficjum według hymnu Romana Sładkopiewca (Melodosa). Pochodzący z VI wieku, a więc będący częścią dziedzictwa wspólnego dla obu denominacji przywrócony życiu zabytek literacki z neobizantyjską muzyką, stanowi przykład twórczego podejścia do tradycji w aspekcie języka, formy i funkcji liturgicznej.
Muzyczną ucztę zakończy uroczysta Missa Gregoriana, którą uświetni Chór Festiwalowy.
Warto wspomnieć o warsztatach, które jak co roku wzbogacą program Festiwalu.
„Wojna piosenkowa z Marcinem Lutrem” to warsztat, który poprowadzi czeski muzykolog i znawca śląskich kancjonałów, Jan Kvapil wspólnie z Michaelem Pospíšilem. Wstępem będzie wykład „Kontrafaktura konfesyjna na przykładzie najpopularniejszej piosenki niemieckiego protestantyzmu „Erhalt uns Herr bei deinem Wort" Marcina Lutra.
Chór Festiwalowy zajmował się będzie nauką śpiewu chorałów luterańskich. Poprowadzi go Marcin Armański - organista i organmistrz, rekonstruktor historycznych instrumentów klawiszowych.
Warsztaty śpiewu bizantyjsko-słowiańskiego, których celem będzie przygotowanie Wieczerni poprowadzi Andrij Szkrabiuk, znawca tradycji śpiewu ukraińsko-słowiańskiego i grecko-bizantyjskiego.
Nieodłączną częścią Festiwalu będą seminaria, dyskusje oraz wieczorne tradycyjne potańcówki, w trakcie których zagrają m.in. Kapela Brodów, Kapela Niwińskich, KBB, Marcin Lorenc, Mateusz Kowalski i inni spodziewani i niespodziewani goście.
Więcej informacji na stronie www.festiwal.jaroslaw.pl
*Dostępne są jeszcze karnety, bilety oraz miejsca na polu namiotowym.