Wspieramy działalność chóralną
  • Language / язык
 
Chór: Collegium Vocale Bydgoszcz
Kraj: Poland
Dostępne tłumaczenia:

Impresje

Impresje
Renesansowe madrygały w aranżacjach na kwartet wokalny i kwartet smyczkowy Michała Zielińskiego

Kiedy przed laty rozpoczynaliśmy przygodę z kameralnym śpiewem zespołowym, jedną z ważnych inspiracji ukierunkowujących nasze zainteresowania na muzykę renesansową była płyta „Madrigal History Tour” brytyjskiego sekstetu The King’s Singers. Przy okazji obchodów jubileuszu 15-lecia działalności artystycznej zespołu Collegium Vocale Bydgoszcz (2007) postanowiliśmy oddać muzyczny hołd naszym pierwszym idolom. Niniejsza płyta zawiera wybór najbardziej popularnych madrygałów z repertuaru The King’s Singers, ukazanych jednak nieco inaczej, w krzywym zwierciadle, z przymrużeniem oka... Zamiast czystości stylistycznej proponujemy eksperyment, pastisz, grę muzycznych skojarzeń. Zamiast kultu autentyczności – zdystansowane manipulowanie materiałem zgromadzonym w europejskim muzeum dźwiękowej wyobraźni.
 

* * *

"Kwartet Collegium Vocale z Bydgoszczy, znany od przeszło piętnastu lat, jest ceniony nie tylko za logiczne i naturalne frazowanie oraz piękne i jednorodne brzmienie (co, niestety, nieczęsto zdarza się podobnym zespołom), ale także za pieczołowite pielęgnowanie stylistyki zgodnej z epoką, z której pochodzi jego repertuar. Najnowsza płyta zespołu zatytułowana „Impresje” jest więc nie lada niespodzianką dla wielbicieli zespołu i może wywołać szok wśród czcicieli „stylistycznej prawdy”. Zawiera ona dwanaście najbardziej popularnych renesansowych madrygałów, najczęściej śpiewanych przez liczne chóry i kameralne formacje, lecz przedstawionych w niecodzienny sposób. Kierownik artystyczny zespołu Michał Zieliński przy okazji obchodów piętnastolecia CVB postanowił ukazać ten repertuar „nieco inaczej, w krzywym zwierciadle, z przymrużeniem oka...” Poczynając sobie z tym materiałem dosyć śmiało (i z uśmiechem) nie ograniczył się tylko do zwykłej instrumentacji z zachowaniem pierwotnej struktury dźwiękowej, czy wzbogacenia istniejącego materiału wielogłosowego lub samej linii melodycznej nowym, odmiennym stylistycznie podkładem instrumentalnym. Pokusił się także o bardzo zgrabne kompilacje różnych utworów. I tak, Srebrnego łabędzia Orlanda Gibbonsa opływa fala wzbudzona ręką Camille’a Saint-Saënsa, wspaniała hiszpańska La tricotea kołysze się zgrabnie przy akompaniamencie Mozartowskiej serenady Eine kleine Nachtmusik, a francuska pawana Thoinota Arbeau Belle, qui tient ma vie, otoczona Tańcem arabskim Czajkowskiego, nasuwa wręcz ravelowskie skojarzenia. Na krążku są także utwory całkowicie przekształcone w warstwie rytmicznej, harmonicznej, a nawet melodycznej, jak urocza Matona mia cara Orlanda di Lasso. Znalazły się na nim wreszcie instrumentalne wersje madrygałów, zaprezentowane przez Kwartet Pomorski, dzielnie wspierający śpiewaków w realizacji tego niezwykłego pomysłu... 
Jak każdy eksperyment, zabawy Collegium Vocale i Kwartetu Pomorskiego nie muszą się spodobać wszystkim. Myślę jednak, iż większość obdarzonych poczuciem humoru wielbicieli renesansowej muzyki szczerze się uśmiechnie, słuchając zamieszczonych na krążku utworów. I choć dowcip zawarty w warstwie muzycznej najpełniej docenią koneserzy, doskonale znający przerabiane przez Michała Zielińskiego utwory, jestem przekonany, iż „Impresje” Collegium Vocale śmiało można polecić wszystkim tym, którzy lubią muzykę".

ANDRZEJ BORZYM, „Twoja Muza” Nr 3 (28) czerwiec-lipiec 2008

* * *
Płyta jest dostępna w popularnych serwisach streamingowych: Spotify, Apple Music, Tidal, Deezer, YouTube Music, Amazon Music i in.

Zobacz także
Pliki do pobrania:


Komentarze

2023-11-23  ·  Michał Zieliński
Z załączonych materiałów nutowych, zawierających autorskie aranżacje renesansowych madrygałów, można legalnie korzystać na następujących warunkach:

1. UZNANIE AUTORSTWA
Utwór należy odpowiednio oznaczyć i podać odnośnik do licencji.

2. UŻYCIE NIEKOMERCYJNE
Nie wolno wykorzystywać utworu do celów komercyjnych.

3. BEZ UTWORÓW ZALEŻNYCH
Nie wolno przekształcać ani tworzyć nowych dzieł na podstawie tego utworu.

Brak dodatkowych ograniczeń — Nie wolno korzystać ze środków prawnych
lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu
na warunkach określonych w licencji.
Choralnet.org · Rejestracja24 - internetowa rejestracja pacjentów · projektowanie stron www · hosting: niebieski.net ·